אודות | כתבו עלינו | תודות | פורומים | בלוגוספירה | פינת מומחים | ספרים | צרו קשר | הצטרפות לתפוצה
דף ראשי

קבוצות הורים לילדים עם הפרעת קשב/ אסתר גולדברג



הפרעת קשב וקשיי למידה הפכו בשנים האחרונות ל"בונטון", קבלו לגיטימציה ובחלק מהמקרים אף משמשים כמושאי גאווה לבעליהן. סביב המגמה הזו, התפתח שוק רחב של אופני טיפול, הדרכה וסיוע. ברגע שזיהיתם ואף נקבע ע"י רופא כי לילדכם יש הפרעת קשב, תוצפו מייד באינסוף רעיונות ושיטות טיפול. איך בוחרים ביניהן? איך אנחנו יודעים

מה מתאים לילד/ה שלנו, מה נכון ולמי לפנות?

ישנן שתי גישות עיקריות להתמודדות עם אתגר גדול כל כך:

ניסוי וטעייה – התנסות אקראית בשיטות שונות, במהלכה נעצור ונתמיד בשיטה שהיטיבה עם הילד/ה יותר מאחרות.

לימוד בסיסי וראשוני של עולמו הרגשי, צרכיו ומגבלותיו של הילד/ה, קשיים בביה"ס, קשיים התנהגותיים וחברתיים - שיאפשר לנו לבחור באופן שקול יותר באיזה נתיב לצעוד.

במאמר הזה, בחרתי – מתוך ניסיון של שנים עם קבוצות הורים והבנת חשיבותן הגדולה לטיפול עתידי נכון בילד/ה – להרחיב אודות האפשרות השנייה ;

מהן "הפרעת קשב" ו"קשיי למידה"?

כשאנו מדברים על "הפרעת קשב וקשיי למידה" כוונתינו להרבה יותר מאוסף של סימפטומים. הפרעת קשב היא דרך חיים! לכן חשוב לדעת כיצד להתמודד עימה ולא לאפשר להרעה לשבש את דרך החיים. הקושי בהתמודדות עולה בעיקר כשלא מבינים די הצורך את הקשיים הנלווים להפרעת קשב וקשיי למידה, ולכן מתקשים לנתב את מסלול החיים למקומות בהם ההפרעה עשוייה להוות יתרון, להפרות ולסייע.

דרך ההתבוננות הזו, שאני מציעה לקבוצות ההורים,מוציאה את הילדים מהמרחב ה"פתולוגי"-השיפוטי ו"מנרמלת" אותם, כפי שראוי שיהיה מלכתחילה.

החשיבות הגדולה ביותר לגישה זו, היא בכך שהילד חווה את עצמו כאדם נורמטיבי. מטרתה נוספת של הדרכת ההורים היא להפוך את ההורה למומחה בכדי שבבוא הזמן יהפוך את ילדו או ילדתו למומחה/ית, בעיקר בסיוע הוריו וסביבתו – שהפנימו את הגישה ה"מנרמלת". לחווית נירמול הסימפטומים הזו יש השלכות חיוביות על הדימוי העצמי של הילד. דימוי עצמי גבוה הוא בסיס להצלחה עכשווית ועתידית.

חשוב להבין שדימוי עצמי נמוך, קשיים סביב מסוגלות, דיכאון, חרדה ופחדים, אינם דווקא חלק אינטגרלי מהגדרת "הפרעת קשב" ו"קשיי למידה", ואף אינם תופעות הכרחיות (כפי שמוגדר לעיתים ע"י אנשי מקצוע: ’לילד יש גם הפרעת קשב וגם קושי חברתי/רגשי’, למשל), אלא הם פועל יוצא מהחוויה המצטברת של תת הישגיות, הנגרמת ע"י טיפול לא נכון בהפרעת הקשב.

במקרים רבים, כשהפרעת הקשב זוכה ליחס נכון – מתפוגגים עם הזמן הקשיים הנלווים. כך גם עם מחשבות שליליות – מהלקאה עצמית, דרך אשמה ועד, במקרים קיצוניים, מחשבות על מוות או שיגעון, המהוות סיבה מספקת וחשובה לכשעצמה לפנות להכוונה הורית. לרוב מחשבות קשות אלו עולות אשר הילד אינו מצליח להבין ולהכיל את החוויה הסובייקטיבית של "הצפה", אותה הוא חווה לצד אי יכולתו להבין את הפערים הקיצוניים בין עולמו הפנימי העשיר ויכולותיו האמיתיות לבין תפקודו. בעצם, הילד/ה אינו מצליח/ה לשלוט בתהליך ולעשות את אשר אמור היה לדעת לעשות. זהו מקור התסכול הרב שחשים ילדים עם הפרעת קשב וקשיי למידה. ככל שהילד/ה אינטלגנטי/ית יותר, תיסכול זה גובר.

"הפרעת קשב" ו"קשיי למידה", מקורם בבעיה אורגנית הגורמת לתופעה של פערים בין הפוטנציאל הטבעי למימושו, ולכן חשוב ביותר לזהותה ולטפל נכונה בילד/ה והוריו. הילד/ה מהווה פאזל עבור עצמו ועבור הסביבה. חשוב לתווך בין הילד/ה והסביבה, על מנת לסייע לילד/ה לחבר בין חלקיו השונים.

ברצוני להדגיש, כי מחקרים עכשוויים מראים וריאציות שונות של הפרעות קשב וקשיי למידה, שאינם קלאסיים וחשוב מאד לאבחן אותם במדויק. הביטוי ההתנהגותי של הפרעות אלו יכול להיות רגשי (נוקשות הנובעת ממיקוד יתר, קושי להחליט בין אופציות הנובעת מ קושי בקשב הניהולי, וכדומה),. עצם האבחנה המבדלת, דהיינו - הזיהוי המדויק של הקושי בו אנו עוסקים, מאפשר להסיר מעל כתפי הילד וההורים את משא חוסר הבהירות ולהיות פתוח לשינוי ולטיפול.

מהי קבוצת הורים?

קבוצת הורים הינה קבוצת לימוד (Psycho-education ), שמטרתה הבנת הניואנסים הרבים והשונים של הפרעת קשב וקשיי למידה, והשלכותיהם הרגשיות על הילד/ה, משפחתו וסביבתו. מטרת הקבוצה להקנות שליטה להורים , בכדי שהם – בבוא הזמן ובהתאם לשלבים ההתפתחותיים של הילד/ה – יעזרו לילד לשלוט, כך שיכול להשתלב בסביבה ולתפקד , על אף ולמרות הקשיים שקיימים. ידע=כוח.

תפקיד הפסיכולוג/ית הוא העברת הידע, זיהוי הקשיים הספציפיים של כל ילד/הורה בקבוצה והכוונה לטיפול ומעקב בהתאמה. משך הקבוצה – 10 מפגשים שבועיים בשעות הערב. פרק זמן זה מאפשר להורים להפנים את המידע, ולבחון את יישומיו מול הילד וסביבתו. התהליך מעביר את ההורים מהתייחסות ראקטיבית (מגיבה) לילד, להתייחסות אמפטית, תוך הבנה והפנמה דרך העצמת ההורים –(ידע, הפנמה , ביחד עם כלים מעשיים ) ונותנת בידם יותר ויותר כלים להתמודדות אפקטיבית וחיובית.

מכל הסיבות שנמנו לעיל, והיה ויש חשד להפרעת קשב ו/או קשיי למידה אצל ילדיכם, אני ממליצה בחום להצטרף לקבוצת הורים, כצעד ראשון ולפני שתקבלו כל החלטה טיפולית – קלינית, חברתית או פדגוגית. הן הלמידה והן החוויה הרגשית שתעברו בתהליך, יאפשרו לכם להתאים מאוחר יותר את הפתרון הספציפי לו זקוק/ה ילדיכם.

חשוב להוסיף כי קבוצת ההורים אינה זירה לשיווק רעיונות טיפוליים ,אלא ללימוד מרחב האפשרויות העומד לפניכם ובחינתם דרך עיני הילדים. לדעתי, והדבר הוכח רבות בקבוצות אלה-אפשר לשפר בהרבה את איכות החיים של הילד/ה, משפחתו וסביבתו וזאת אם כולם ידעו את מקור ה"הקושי" (אורגנית, כאמור), יכירו את הסימפטומים ואת הכלים הנכונים והמתאימים , כך שההתמודדות תהא עם הילד /ה ולא נגדו/ה.


קישורים:
פוסט של חנה בית הלחמי: בלדה למופרעי קשב (ריכוז קישורים)

הכותבת היא פסיכולוגית קלינית, חינוכית והתפתחותית, המתמחה באבחון וטיפול בהפרעות קשב והשלכות רגשיות והתנהגותיות של הפרעות קשב וליקויי למידה. הטיפול כולל אבחון קליני, אבחון פסיכו-דידאקטי, התייעצות, עבודה מול מוסדות חינוך, טיפול אישי, קבוצתי (ילדים) וקבוצות הורים ומבוגרים.

ייחודה הוא בתפיסה ההוליסטית ואינטגרטיבית לבעלי ובעלות הפרעות קשב וליקויי למידה.

קליניקה: 09-9561271




אנא המתן לטעינת התגובות...
כל הזכויות שמורות © | עיצוב: | Powered by [PiXeliT - בניית אתרים] |