אודות | פינת מומחים | כתבו עלינו | תודות | בלוג nfc | מילים בקפה | פורום רעננה | פרלמנט נשים | ספרים | צרו קשר
דף ראשי > ידע והעשרה > מאמרים > יזמות וניהול

מה הזהות הארגונית שלך? / בעז קפסוטו



אם תשאלו אנשים מה הזהות של הארגון שלהם, בדרך כלל תקבלו משרעת רחבה של תשובות. לחלק מהתשובות יהיה מכנה משותף רחב, אבל חלקים אחרים יראו לכם שונים מאוד ואולי אפילו סותרים, ולא במקרה. לרוב, הזהות של ארגון נגזרת מאוסף הזהויות האישיות של העובדים בארגון, אבל גם של הלקוחות או הספקים.

יצא לי לשמוע, לא אחת, אנשים מסבירים שלארגונים במגזר הפרטי יש מטרה אחת, לעשות כסף. פשוט וקל, זהות עסקית קפיטליסטית יחידה. יתרה מזאת, יצא לי לשמוע אנשים אומרים שאם לארגון יש ערכים "שליליים" אז כנראה שזה מה שהכי נכון והכי יעיל כדי להשיג את המטרה הזו. אמרו לי: “If you can’t beat them, join them ”, כאילו שערכים ועסקים הם שני דברים נפרדים לגמרי, ויש ביניהם סתירה. שמעתי טענה שזהות כזו היא יחידה ואין בילתה, שלא יכולה להיות זהות ערכית או חברתית אמיתית לארגון במגזר העסקי, הוא צריך להרוויח, לכן הוא קיים.

אין ספק שאם חברה במגזר העסקי איננה רווחית, אם היא לא מייצרת תשואה למשקיעים, אין לה זכות קיום. אלא שיש לה סיבות עסקיות טהורות רבות לפתח את הזהויות הנוספות שלה, הזהות הערכית והזהות החברתית. ארגון איננו ואקום, הוא מורכב מאנשים וכך גם הזהות שלו. לכל ארגון יכולות להיות זהויות רבות נוספות מלבד הזהות העסקית שלו. אם תשאלו עובדים, תגלו לא פעם זהות אחרת מזו שתגלו אם תשאלו את ההנהלה. תשאלו לקוחות או ספקים ותגלו זהות שלישית או רביעית וכו’...

הזהות הערכית נמצאת שם בכל מקרה - לאנשים יש ערכים, הם באים איתם מהבית והם שמחים לפגוש אותם גם בארגון שבו הם עובדים. לא במקרה דורג פרמטר "יחסי עבודה" במקום גבוה כל כך בסקר "50 החברות שהכי כדאי לעבוד בהן" - יחסי העבודה הם הביטוי הטהור ביותר לזהות הערכית של הארגון. לארגונים כדאי למצוא דרכים לשלב בין הזהות הערכית של העובדים, הזהות שהלקוחות היו רוצים לראות והזהות העסקית של החברה כחלק בלתי נפרד מהחשיבה העסקית.

הזהות הדומיננטית של ארגון במגזר הפרטי היא הזהות העסקית הרווחית שלו. לעומת זאת, הזהות הדומיננטית של ארגון חברתי במגזר השלישי היא הזהות הערכית שלו. לשני הצדדים יש הרבה מה להרוויח משיתוף פעולה ביניהם: ארגונים חברתיים יכולים ללמוד מהמגזר הפרטי לפתח את הזהות העסקית שלהם ולשפר החשיבה השיווקית והרווחית שלהם. ארגונים עסקיים במגזר הפרטי יכולים לפתח באמצעות שת"פ את הזהות הערכית והחברתית שהכי מתאימה לעובדים שלהם, לקהל הלקוחות שלהם ולשווקים אליהם הם פונים וללמוד איך יוצרים קשר רגשי מוצלח יותר עם העובדים, הלקוחות והספקים.

בשורה התחתונה, אחת הדרכים החשובות והיעילות לפתח את הזהות הערכית של ארגון עסקי, היא לשלב את האחריות החברתית בתוך הליבה האסטרטגית של החברה לטווח ארוך, להפוך אותה למשהו שטבוע בתרבות של הארגון, בקוד האתי שלו ובערכיו. לעשות את זה באופן פרו-אקטיבי, מסודר וענייני עם חשיבה לטווח ארוך.

בקרוב אכתוב יותר בהרחבה על היתרונות והחסרונות שביצירת זהות ערכית באמצעות גיבוש מדיניות של אחריות חברתית/סביבתית בליבה האסטרטגית של הארגון.

עד אז אשמח לשמוע - מה הזהות של הארגון שלכם?


למאמר השני בנושא

על הכותב: בעז קפסוטו, www.hrd.co.il •

בלוג: http://boazblog.cafe.themarker.com




אנא המתן לטעינת התגובות...
כל הזכויות שמורות © | עיצוב: | Powered by [PiXeliT - בניית אתרים] |