הודפס מאתר http://hbh.co.il
דף ראשי > ידע והעשרה > מאמרים > יחסי ציבור > איך כותבים הודעה לעיתונות, או - מיץ פטל עומד על הראש / טל אלכסנדרוביץ’ שגב

איך כותבים הודעה לעיתונות, או - מיץ פטל עומד על הראש / טל אלכסנדרוביץ’ שגב



יכול להיות שהמשמעות לקרוא תקשורת אצלי ואצל מישהו אחר היא פשוט משמעות אחרת. אצלי לקרוא עיתון זה לקרוא מאחורי הטקסט - מי המקור לידיעה. למה ? פורמלי או לא, בלעדי או לא. למה דווקא בכלי התקשורת הזה. למי ואיך ניתן קרדיט וכו’. רק כך ניתן להבין באמת תקשורת.

עם השנים פיתחתי משחק עם עצמי (או אולי סטיה) של דע מיהו המדליף. כל ידיעה שאני פוגשת אני בודקת מי הוציא אותה ואיך. אבל זה אולי לפוסט עתידי שיקרא המדריך למדליף המתחיל (אם יהיה ביקוש).

הודעה לעיתונות זהו כלי ראשוני לעבודה מול תקשורת (אגב לא תמיד האפקטיבי ביותר). בכל מקרה כל מי שמצוי בקשר עם התקשורת, בין ישירות ובין דרך איש מקצוע, חייב להבין כיצד ואיך מכינים הודעה שיש בה ערך ותוכן.

ראשית לפני שבכלל ניגשים למלאכה חשוב להבין שיש סיפור ומהו. הודעה בלי תוכן אמיתי עדיף שלא תצא. ההודעה חייבת לשאת מטען - חידוש, מידע, רלוונטיות, ענייניות. אם אין מטען והידיעה לא מחזיקה - ממש אבל ממש - עדיף לגנוז אותה.

לאחר שמוודאים שיש את כל אבני הלגו מהן ניתן להרכיב את הבניין צריך להבין כיצד ואיך בונים.

נשמע פשוט. אז זהו שלפעמים מפתיע אותי לראות טקסטים שאמורים להיות מקצועיים אבל הם לא. ויש לכך סיבה.

מילדות מספרים לנו סיפורים בצורה שיטתית וע"פ סדר התרחשות הדברים. אז הודעה לעיתונות (ובכלל טקסט חדשותי) היא סיפור שעומד על הראש. פשוט מתחילים מהסוף. מהפואנטה.

עם השנים יצא לי להכשיר וללוות לא מעט פרחי דוברות ויועצי תקשורת , מצאתי שהדרך הטובה ביותר היא פשוט לספר להם את סיפור מיץ פטל.

אם למשל אצלכם מיץ פטל מתחיל בבית שעמד בקצה החורשה ולו חלונות ירוקים ותריסים אדומים, כתיבה חדשותית הייתה פותחת את הסיפור מהסוף ב -

מיץ פטל, הארנב, הגירפה והאריה הפכו חברים

החברות בין הגירפה והאריה ומיץ פטל מסיימת מתיחות, שפרצה לאור סירובו של מיץ פטל לפרט איזו חיה הוא.

בשיאה אף התקיימה תחרות מסביב לעצים ועד הבית. באירוע בביתו של מיץ פטל הגיעה לקיצה המתיחות בין הגורמים.

מקורות יודעי דבר שהיו בפגישה מספרים על מחווה יוצאת דופן מטעמו של מיץ פטל שכיבד את אורחיו בסוכריות עוגיות בוטנים ושוקולד, שגם קיבלו לשתות מיץ פטל מתוק מאד בכוסות גבוהות.

ועכשיו בואו ננסה על שלגיה -

האינסטינקט הטבעי הוא לפתוח את ההודעה לעיתונות על שלגיה במות המלכה, אמא של שלגיה, והנישואים של המלך למלכה חדשה ומרושעת. זה מעניין אבל זה החדשות של אתמול.

הכותרת הנכונה היא -

הערב נישאו שלגיה והנסיך שהציל את חייה

פרשנים מעריכים כי הזוג המאושר יחיה באושר ועושר עד עצם היום הזה


זהו. כל טקסט חדשותי בכלל והודעה לעיתונות בפרט צריכים לעמוד על הראש. להתחיל מהחדש, המפתיע, המרתק ולא מסיפור המעשה ההיסטורי.

אז כמובן שיש כאן עיוות, שנועד להסביר את התיאוריה, ואם האגדות היו כתובות כמו טקסט עיתונאי אף אחד מאיתנו לא היה עוצר את נשימתו כאשר שלגיה הייתה שואלת את הראי מיהי היפה בעיר. כל היופי בסיפור מיץ פטל טמון במתח מיהו מיץ פטל וטקסט עיתונאי אמור לפעול בדיוק בצורה ההפוכה.

אבל זה כבר לקהילת הספרות.


טל אלכסנדרוביץ שגב היא סמנכ"לית התחייבות עסקים ותקשורת (שיווק) ב"אמון הציבור".
לבלוג של טל בקפה דה מרקר: http://cafe.themarker.com/view.php?u=35642


קישורים רלוונטיים באתר:




חזרה לדף מאמר
כל הזכויות שמורות © | עיצוב: | Powered by [PiXeliT - בניית אתרים] |