הודפס מאתר http://hbh.co.il
דף ראשי > Coaching > מאמרים > אימון - כללי > צריך לשבור את תקרת הזכוכית / אמיר דרור

צריך לשבור את תקרת הזכוכית / אמיר דרור



מנהל יאמר זאת על איש/אשת מכירות שלא פורצ/ת רמת מכירות קבועה. עורכ/ת תתבטא כך על עיתונאי/ת שאינו/ה מגיע/ה לדקויות שנראה שלפעמים הוא/היא קולט/ת. לפעמים יתארו כך מזכירה "בכירה", שפעמים רבות מוכיחה יכולת ארגון אך לא תבקש לעצמה סמכות.


נשמע שיש באמירה זאת פרגון לא קטן, אבל פתאום תפסתי שהמושג הזה מעוות.

מזכיר לי מילות סיכום ששמעו הורי כל פעם ממורה אחרת : "ילד עם פוטנציאל רק חבל שהוא לא מתאמץ יותר, לא משקיע, ראשו לא בלימודים".

מתוך בורות מניחה המורה שהכל מותנה במאמץ רצוני. באמירה "אם רק היית מתאמץ" היא שולחת חץ סמוי של ביקורת : זאת רשלנותך ואתה תשלם את המחיר. לעצמה היא עושה עבודה קלה, מסירה אחריות לעזור לילד למצוא דרך להגיע ולממש את יכולתו.

לא רק שחסרה באמירה זאת הבנה קריטית, יש בה אטימות במסווה של הערכה. ולכן היא אמירה מעוותת.

הדבר האחרון שאדם חסום יכול לעשות הוא להתגייס מתוך הכרה של מישהו אחר בפוטנציאל שלו.

כאשר אדם מתקשה להביא לידי ביטוי יכולות שמצויות בו, הוא כנראה אפוף בערפל סמיך, שהגורמים לו פנימיים ועמוקים, ושכרוך בחוסר ביטחון, בהעדר אמונה בכוחות שלו, לפעמים גם בתחושה שהוא לא ראוי להצליח. כל אלה לא ישתנו פשוט מפני שאדם אחר יאמר לו שהוא כן מסוגל וראוי.

מה שלאחד נראה מבחוץ פשוט, מרגיש מעיק וחסום למי שסובל.

לפעמים תשמע חבר טוב שלא מבין למה אתה לא מתחתן, הרי אתה אדם מקסים . . . אתה מסוגל להיות אבא ובעל נפלא.

אתה מסוגל, הם אומרים, ובין השיטין מתגנב לשם "רק . . . תשתדל"

לכ/י תסביר/י להם.

  • האם את/ה מרגיש/ה לפעמים שיש מעליך תקרה שגורמת לך ללכת שפוף ?
  • מי נותן לך את ההרגשה הזאת ? מישהו בעולם הממשי ? קול פנימי ?
  • קול של פעם או קול של עכשיו ?
  • האם זה קול שאומר לך שלא תוכל להרוויח יותר מ . . . ?

אם את/ה מתקשה להביא את עצמך לידי ביטוי בקריירה, בזוגיות, בהורות, ב . . . ברצוני להציע לך נקודת מבט חדשה על שאלת הפוטנציאל האישי -

הכר/י את הסקרנות של עצמך.

עבודה במעורבות ובהנאה, למידה אקטיבית, ביטויים יצירתיים - בבסיסם של כל אלה עומדת סקרנות. סקרנות בריאה.

כל ילד וילדה מגיעים לעולם עם עניין ויכולת טבעית לחקור, להעלות השערות ולהציע תשובות, ולהמשיך משם לשאלות נוספות וכך הלאה, הולך ומתפתח.

הורים שמבינים לנפש הילד/ה יעודדו ויחזקו נטייה טבעית ובריאה זאת. ימנעו מהצגת פתרונות סגורים ויעודדו פיתוח של מרחב עצמאי. בשנים הראשונות בגן ובבית יחשפו את הילד/ה לגירויים שמתוכם ת/ירגיש חופשי לבחור ולעשות כרצונו/ה, בזמנו/ה ובדרכו/ה: למשל, יטיילו בשדה גם ללא מטרה לימודית, כדי לעודד גילוי וחקירה של גזע עץ שהתייבש ונפל, למשל, שמשך את תשומת לב של הילד/ה, שבחר/ה להתעכב לידו.

גם אם גדלנו בסביבה שלא ידעה לתמוך בסקרנות הטבעית שלנו והתרגלנו להצטמצם, ויתרנו על הקשבה למשיכה הטבעית שלנו, עדיין לא מאוחר.

גם אם לא תמכו בדרכנו וגרמו לנו לחשוש, "להקטין ראש", גם אם הרסו זרעים של עצמאות וסקרנות שהיו טמונים בנו, יש ביכולתנו לרפא את האמון ביכולת שלנו לחקור ולהגיע לפתרונות בדרך עצמאית.

אדם שיכול להתבונן על עצמו, על הסקרנות שלו ועל כל חלק שייבחר, יכול בכוח אותה התבוננות לרפא ולהסיר חסימות מעכבות.

משם יצור לעצמו תנאים חדשים מהם יוכל לצמוח ולהמריא.

בהתבוננות זאת על הסקרנות היום יתכן שתוכל גם להיזכר בדרך בה התבטאה, או לא, סקרנותך כילד.

  • איזו סקרנות היתה לך אז ? זוכר/ת מה משך אותך ?
  • האם הרגשת שהוריך ידעו לעודד את הסקרנות שלך ?
  • האם היום את/ה יודע/ת כיצד להזין ולטפח את הסקרנות שלך ?
  • האם כאבא, כאמא, כמנהל/ת, כעמית/ה בעבודה, את/ה יוצר/ת סביבה שמעודדת סקרנות אצל אחרים ?


הכרה חדשה במה מעניין ומרתק אותך יכולה להוביל למקומות חדשים של פריצת דרך, לכוחות פנימיים שיגלו לך כיצד נכון לך להביא את עצמך בעבודה ובכלל.

מקווה שסימנתי דרך שתאיר ותיקח אותך צעד אחד קדימה...


אודות הכותב:
אמיר דרור, יועץ ארגוני ומאמן קריירה, מלווה תהליכי שינוי אישיים ומקיים עבודת העצמה עם מנהלים בארגונים
http://www.amirdror.com http://www.hereandnow.co.il

מקור המאמר: www.Articles.co.il - מאמרים לשימוש חופשי






חזרה לדף מאמר
כל הזכויות שמורות © | עיצוב: | Powered by [PiXeliT - בניית אתרים] |