אודות | פינת מומחים | כתבו עלינו | תודות | בלוג nfc | מילים בקפה | פורום רעננה | פרלמנט נשים | ספרים | צרו קשר
דף ראשי > ידע והעשרה > מאמרים > אוטוסטרדת המידע

אוקיאנוס המידע: מדריך צלילה למתקדמים



לעתים אני נשאל איך אני מתמודד עם כמויות המידע הגדולות שמתבטאות בהקשרים אינטרנטיים ב"קולקטיב", ובהקשרים אחרים בתחומים האחרים שאני עוסק בהם – לפרנסה ולפנאי, ובכל זאת מחזיק מעמד. גם לי לפעמים קשה להסביר איך נשארים לי חיים (אישיים, מקצועיים, תרבותיים ובכלל) מעבר לצריכה בלתי פוסקת של מידע.

אני מחובר לרשת בערך 13 שנים, וזהו ניסיון לתמצת לעשרה עקרונות, את מה שלמדתי על התמודדות עם הצפת מידע. בעיקר מאחר ושיטות ה-get things done , למיניהן וכל מה שדורש משמעת עצמית גבוהה מדי, לא עובד עלי.
העקרונות לא ערוכים לפי סדר חשיבותם, וכמובן שבהתאם למטרות שלכם, חשיבות החוקים עשויה להשתנות, ובכלל- כדאי לראות ברשימה הזאת קודם כל הזמנה לחלוק מהטיפים שלכם.


1. עיקרון המלכה האדומה:
קודם כל חשוב להכיר בפרדוקס – אם אתה רוצה להישאר במקום, אתה צריך לרוץ הכי מהר שאתה יכול, ואם אתה רוצה גם להגיע לאן שהוא, אתה צריך לרוץ, פחות או יותר במהירות כפולה מזה. לכן – תתמסר להאצה. כל עוד אתה לא מוותר על הדרך הזאת, אין ברירה אחרת. תתמסר, ותן לזינוק האבולוציוני לבוא. תתעלם מתופעות הלוואי. יותר טוב - תהנה מתופעות הלוואי.

2. עיקרון הזיקוק:
ב"חוקים למהפכנים" המפורסם שלו, גיא קוואסאקי ממליץ "לאכול כמו ציפור, ולחרבן כמו פיל". מסתבר, שאם לאדם היה חילוף חומרים כמו ליונק דבש, הוא היה צורך 65,000 קלוריות ליום. לעומת זאת, פיל, ששוקל קרוב לשבע טונות, מפריש רק אחוז מזה ליום, פחות או יותר. משמעות העצה הזאת בעולם של הצפת מידע – לקרוא הרבה, מדויק ומהר, אבל ללמוד לקחת מתוך זה רק את הדברים הכי חשובים, וגם להפיץ אותם הלאה במידה.

3. עיקרון התזונה הספורטיבית:
(בהשראת אבא שלי, איש הברזל) כל מה שרעש, נזרק החוצה, ובהדרגה ממירים את דיאטת התקשורת במקורות עם צפיפות מידע ותובנות גדולה יותר. דיאטת התקשורת צריכה כל הזמן להיבחן, להשתנות, ולהבנות מחדש בהתאם לצרכים האישיים, השינויים בסביבה, ובעולם.

4. עיקרון העריכה:
עיקרון התזונה הספורטיבית מוביל אותי לחשיבות של מציאת עורכים שאתה סומך עליהם. על אף השמועות על מותה, פונקצית העריכה חשובה מתמיד, והאנושית עדין טובה יותר מהאוטומטית. תחליף תמיד את העורכים בעורכים טובים יותר, ואם אתה מוצא מישהו שמספק ידע/תובנות ולא מידע – תשמור עליו טוב, ואל תשכח שצריכת תוכן ממנו דורשת מצב תודעתי שונה לגמרי.

5. עיקרון הפורמט:
למצוא את הכלי שבו הכי מהר אפשר לאנבלד (ביטוי של צביקה בשור), כלומר לעבור על פריטים חדשים (שמופיעים ב-bold , ולהפוך אותם למצב של פריטים שנקראו/נבדקו – unbold ). להעדיף תמיד טקסט, וטקסט בעל סריקות גבוהה (מייל ו-RSS ). הסיבה היא שטקסט אפשר לסרוק בקצב גבוה יותר מצריכה של מידע בפורמט סאונד או וידאו. סאונד מומלץ בסיטואציות שחוש הראייה עסוק אבל אפשר עדין להתרכז בהקשבה (נהיגה, מכון כושר), וגם אז עדיף לצרוך אותו לא בשידור חי, אלא מעל פלטפורמה שמאפשרת דילוג קדימה, או חזור, במקרה חירום. מידע חזותי עדיף לצרוך בסטילז, לשם אפשרות הצריכה הסינכרונית. מידע וידאו עדיף לשמור לצרכי פנאי, תרבות והתרגעות, או במקרים בהם אין לזה תחליף (הוריקנים, למשל). גם במקרים האחרונים, מוטב לוותר על שידור חי – אלא אם אין ברירה. בכל שאר המקרים לעבור לפורמטים שנותנים חופש תנועה (קבצים עדיפים על DVD, DVD עדיף על וידאו, וכל מה שיוצא מהטלוויזיה, מוטב שיעבור עיבוד דיגיטלי שמאפשר תנועה, גם אם זה בסך הכל באמצעות Tivo .)

6. עיקרון מחיקת הפערים:
פתחת פער? אל תפחד למחוק/לסמן כנקראו את המקורות הלא קריטיים, אם היו שם דברים חשובים, סביר להניח שתמצא אותם מעובדים/מפותחים בהמשך הדרך, או שהם סתם יצופו שוב.

7. עיקרון המנוחה:
אל תכנס למעגלי עייפות, ואם משכת עייפות בגלל איזשהו דד-ליין, שבור את העייפות בהקדם. ההשפעה של זה על הרווחה הנפשית שלך, ועל יכולת העיבוד שלך, גדולה משאתה חושב. בדרך כלל המחיר גדול מהתועלת.

8. עיקרון הפנאי:
מצא משהו שמפעיל את המוח ברמה עדינה ונעימה על ריק. שמשחרר, מרגיע, משכיח, מבדר. שמור על המינון של זה במידה.

9. עיקרון יום המנוחה:
תמיד תוריד הילוך בסוף שבוע, תשבור את השגרה, אל תעבוד אם אתה לא מוכרח, ואל תעשה דברים שדומים לעבודה. האזהרה לא מופנית רק למכורים לעבודה – זהו חוק שמאוד קשה לשמור עליו אם יש לך נטייה לתחביבים שיש בהם ממד של עבודה.

10. חוק הזהב:
לשמור על האיזון בין התמסרות לסקרנות, ונחמדות כלפי הסובבים. יש יותר קונפליקטים בין שני המרכיבים האלה משנראה.




אנא המתן לטעינת התגובות...
כל הזכויות שמורות © | עיצוב: | Powered by [PiXeliT - בניית אתרים] |